محب آی دی

یک جســــــــــــتجوی نو
محب آی دی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام، خوش آمدید
مجله مجازی محب آی دی جستجویی نو و تلاشی مجدانه برای تحقق نظری عملی طراحی صنعتی در ظرف تمدن موجود جهانی اسلام است. با محبت اهل بیت علیهم السلام در این راه می کوشیم.
"شما هم می توانید نگارنده محب آی دی" باشید.

پیوندهای مفید برای طراحان صنعتی

محب آی دی

یک جســــــــــــتجوی نو

توسعه و مبانی تمدن غرب / کتابخانه 1

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ق.ظ

بهانه ی معرفی این کتاب

    مرحوم دکتر سعید مجیدی را معمولاً به عنوان چهره ای فنی در عرصه ی طراحی صنعتی می شناسند. ایشان از قدیمی ترین تحصیل کرده های حوزه ی طراحی صنعتی بودند و در دانشگاه هنر تهران، کمتر استادی است که شاگردی ایشان را نکرده باشد. استاد مجیدی سالهای زیادی از عمر خویش را در انگلستان گذارندند. اما چه چیز موجب می شود که حقیر در معرفی اجمالی کتاب "توسعه و مبانی تمدن غرب" نام از ایشان ببرم؟ آیا اساساً ارتباطی میان شهید آوینی که حتی مفهوم توسعه را به چالش می کشد و دکتر مجیدی که بخش قابل توجهی از عمرشان را صرف مسائل فنی و صنعتی کرده اند وجود دارد؟

    جواب این است که بله، این ارتباط وجود دارد. چهره ی فرهنگی استاد علی رغم حضورشان در انگلستان، به هیچ وجه مخدوش نشده بود. در حالی که برخی اساتید در این رابطه دچار آفت هایی شده اند. برای مثال در مقدمه ی درس ساخت و تولید چند جلسه ای درباره ساختار ایجاد رفاه در غرب صحبت کردند که بنده چند خطی از یادداشت های سرکلاس ایشان – که از زبان ایشان بیان شده است- را در ذیل می آورم؛

"  پس (غربی ها – نگارنده) می خواستند جوری برنامه ریزی کنند که بر مردم با ابزار جدید تسلط یابند...

   ... حدود صد سال پیش استال وین گفت: من (در این راستا)  باید اصالت را از خانواده بگیرم... آنها برای این کار اول می خواستند نقش مادری را حذف کنند که نشد و به همین دلیل شرایط ازواج را بر مردان دشوار کردند و این یعنی عدم تشکیل خانواده و افزایش تولد فرزندان نامشروعی که بی اصالت بودند ... چون آدم های بی اصالت را راحت تر می توان کنترل کرد."1

یکباری که این اواخر به اتفاق یکی از دوستان به دیدار ایشان رفته بودیم، رو به ما کردند و گفتند: " ببینید! ما این روحیه را نداریم که بگوییم، هر چیز آن وری ها گفتند درست است، از کجا معلوم که هر حرفی آنها می زنند درست باشد؟!"

این مطلب را به روح آزاد گشته از قفس تن ایشان تقدیم و از خداوند برایشان طلب مغفرت می نمایم. لطفاً صلواتی به روح استاد هدیه نمایید.

 

توسعه و مبانی تمدن غرب / کتابخانه 1

هدف و فایده مطالعه

کتاب حاضر از آن دست کتبی است که می تواند ملهم نگاهی نو به طراحان صنعتی باشد. این کتاب فارغ از اینکه از جانب خوانندگان مورد پسند واقع شود یا خیر، بینش تازه ای را درباره ی حرکت فعلی جامعه ی بشری و چارچوب توسعه ی صنعتی ارائه می دهد. از طرفی نگارنده ی این کتاب، یعنی شهید آوینی خود دانشجوی ارشد معماری بوده و این می تواند حساسیت آگاهی از مباحث این اثر را برای طراحان بیشتر کند.


جملاتی از کتاب

·         چرا ما باید توسعه پیدا کنیم؟ آیا می توان معنای توسعه را با مفهوم تکامل و تعالی در اسلام انطباق بخشید؟

·         ... ارزش گذاری انسان بر روی پدیده های اطراف خویش نیز از همین بینش کلی و آرمان های بر آمده از آن نتیجه می شود ... آرمان ها (ایده آل ها) هموراه علت غایی حرکت های فردی و اجتماعی بشر هستند. هدف، آن غایت مشخصی است که انسان فراراه خویش تصور می کند و مسیر خود را به گونه ای پیش می گیرد که بدان دست یابد. اهداف انسان با توجه به خواسته ها و نیاز هایش انتخاب می شوند و گذشته از آنکه این خواسته ها ممکن است حقیقی یا کاذب باشند، هدف اصلی یا آرمان او آن نقطه ای است که انسان جواب تمامی خواسته هایش را در آن جستجو می کند.

·         " ... فراغت به صورت کار روزمره در خواهد آمد و کار عملی، در عداد مستثنیات قرار خواهد گرفت، و آنگاه جامعه ی کار، جای خود را به جامعه ی تفریح و تفننن خواهد بخشید." ( نقل از برژینسکی)

·         هر جا که پروردگار  لذتی نهاده است، در همان جا نشانی از کمال وجود دارد؛ البته در صورتی که خود لذت به غایت و آرمان بشر تبدیل نشود ...

·         اکنون در غرب، خانواده به این معنا که ما اعتبار می کنیم وجود ندارد و سال هاست که بنیان این نوع عقد مذهبی از هم گسیخته است.

·         تصور نمی کنم برای کسی تردید وجود داشته باشد که لازمه ی رشد اقتصادی بیش تر بدون شک، توسعه ی بیشتر تکنولوژی است، و تکنولوژی نیز محال است که بتواند از عده ی پس خوراند عظیم فضولات و پس مانده ی خود برآید و...

·         انسان اگر لحظه ای از غفلت به در آید، گمان می کند دنیا دارالمجانین بزرگی است که همه ی مفاهیم آن وارونه شده است و ...

·         اگر همه ی تجار و سرمایه داران، مسلمان و اهل تقوا باشند، تجارت آزاد نیز با مقاصد اسلام هماهنگ و منطبق خواهد بود ... اما این یک وضعیت کاملاً آرمانی است.

·         در دورنمای آرمان «رشد و توسعه»، نهاد ها آنچنان قدرت می یابند و از خود بیگانگی آنچنان اوج می گیرد که نهاد ها خود نیاز می آفرینند و خود در جهت ارضای آن برنامه ریزی می کنند. در دورنمای سعادت لایزال جامعه ی مصرفی، تشنگی یعنی نیاز داشتن به پپسی کولا، حمل و نقل یعنی اتوموبیل تندرو شخصی داشتن، گذراندن اوقات فراغت یعنی به تماشای برنامه های معین و مقرر شده رفتن و ....

·         هرگز نباید آموزش و پرورش را در سیستم کنونی آن به مفهوم عام و مطلق تعلیم و تربیت قلمداد کرد. در یک تمدن فرضی دیگر، متناسب با تغییر اهداف و نیاز ها، سیستم آموزشی از نخستین چیزهایی است که تحول خواهد پذیرفت.

·         معنای تکامل و ترقی تدریجی انسان در معارف ما با آنچه که غربی ها در باب ترقی دترمینیستی بشر می گویند، زمین تا آسمان متفاوت است. تکامل و تعالی برای ما اصالتاً یک اعتلای معنوی است که لاجرم دارای آثار و برکات دنیایی نیز هست. ما نیز نوعی تعالی و تکامل که ناشی از حرکت جوهریه است برای انسان قائلیم، اما این صیرورتِ تکاملی هرگز یک سیر خطی مستقیم و بی وقفه را در جهت تمتع هر چه بیش تر از حیات دنیایی طی نمی کند.

 

فهرست کتاب

  1. مقدمه
  2. در معنای توسعه
  3. توسعه‌یافتگی، اتوپیای قرن حاضر
  4. بهشت زمینی
  5. میمون برهنه!
  6. توسعه برای تمتع
  7. تمدن اسراف و تبذیر
  8. عمق فاجعه
  9. دیکتاتوری اقتصاد
  10. نظام سیاره‌ای اقتصاد
  11. از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی
  12. و ما ادریک ماالبانک؟
  13. سودپرستی، بنیان اقتصاد آزاد
  14. نظام آموزشی و آرمان توسعه‌یافتگی
  15. نظام آموزشی غربی، محصول جدایی علم از دین
  16. انسان از نسل میمون، خرافه‌ای جاهلانه
  17. تأملی بیشتر در خلقت انسان نخستین
  18. نوح نبی(ع) و تاریخ تمدن
  19. ترقی یا تکامل
  20. نمایه‌ها

 

این کتاب در حال حاضر توسط نشر واحه به چاپ می رسد.

 

 


1. استاد مجیدی روی موضوع جرایم در انگلستان نیز تحقیقاتی را انجام داده بودند.

 

 

  

نظرات  (۷)

واقعا چقدر تاسف باره از دست دادن همچین استادایی فقدان بزرگی هست
خیلی عالیه شما باید تو راه شناساندن استادتون به جامعه به عنوان الگوی یک استاد نمونه همینطور فعال باشید و عقاید و آثارشون رو منتشر کنید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
دکتر مجیدی بی نظیر بود....
در کنار افرادی مثل  *** که سرتا پاشون غرب زدگی هست و سکولاریسم دکتر مجیدی یک گوهر بی همتا بود
خواهیم دید چطور از حالا به بعد گروه طراحی صنعتی میشه جولانگاه استاد مدعو های بی دین و سکولار که چون دوستان آقای * هستند وجاهت پیدا می کنند و همگی سر از گروه در میارند
دکتر مجیدی خدا رحمتت کنه....کاش بودی
پاسخ:
سلام
دانشجوی عزیز از آنجا که اشاره ی شما به استاد خاص ممکن است بی احترامی به ایشان تلقی شود، با عرض پوزش مُحب آی دی بخشی از نظر شما را ویرایش نموده است.
موفق باشید
من اصلا تعجب کرده بودم وقتی ایشون رو دیدم تو دانشگاه اصلا بعید بود همچین استادی تو جمع اساتید طراحی صنعتی این سکولاریسمی که مثل بختک افتاده تو سیستم طراحی صنعتی حتی جلوی رشد و توسعه خود رشته رو هم گرفته در حالیکه مملکت ما تشنه و نیازمند خلاقیته اما طراحی صنعتی مون همش شده تقلید کورکورانه از غربی ها
شده تبلیغ و خدمت به کالاها و برندهای غربی  برندهایی که اغلب شون اسرائیلی هست

خدایا یه آدم درست حسابی هم بود اینطور شد
اساتید سکولار حتی درس دادنشون هم افتضاحه
فکر می کنم استاد مجیدی هم مثل من رنج می کشیده از این جو حاکم بر طراحی صنعتی ببینید چقدر وضع اخلاق اساتید سکولار این رشته بده واقعا ما تو رشته کشاورزی همچین استادایی نداشتیم نه ادب دارند نه اخلاق نه کار حرفه ای شون خوبه

وقتی فکر می کنم 3 ترم دیگه مجبورم این فضا رو تحمل کنم وای یا باید این فضا رو تغییر بدم یا اینکه مثل دکتر مجیدی دق کنم از دست سایرین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی