محب آی دی

یک جســــــــــــتجوی نو
محب آی دی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام، خوش آمدید
مجله مجازی محب آی دی جستجویی نو و تلاشی مجدانه برای تحقق نظری عملی طراحی صنعتی در ظرف تمدن موجود جهانی اسلام است. با محبت اهل بیت علیهم السلام در این راه می کوشیم.
"شما هم می توانید نگارنده محب آی دی" باشید.

پیوندهای مفید برای طراحان صنعتی

محب آی دی

یک جســــــــــــتجوی نو

آشنایی با "لگو فرندز"

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۴۹ ق.ظ

"لگو فرندز"[1] مجموعه ای از محصولات شرکت لِگو[2] است که از پنج شخصیت اصلی تشکیل شده است. پنج دختر جوان به نام های اِما، استفان، آندرا، اُلیویا و میا.

از ویژگی های بارز این مجموعه این است که لگو در کنار ارائه ی محصول اصلی یعنی اسباب بازی، بازی رایانه ای، انیمیشن، سرگرمی های متنوع (مانند کاردستی، رنگ کردن تصویر خطی کاراکترها و ...) را تولید کرده است. همچنین فعالیت های لذت بخشی مانند رفتن به ساحل، نمایش مد، ماجراجویی در جنگل، اختراع و ... را برای این شخصیت ها تعریف نموده است. در واقع این 5 شخصیت موجب ایجاد ماجراها و اسباب بازی های بیشماری می شوند که تعدادشان قابل شمارش نیست.

 برای مثال تصاویر زیر مربوط به داستان مصاحبه ی یکی از شخصیت های اصلی درباره ی کیک بزرگی است که او پخته. در بخشی از معرفی این محصول آمده است: " اِما[2] خودش را جلوی میز آرایش برای مصاحبه و فیلم برداری آماده می کند و ..." (lego.com, 2014) همین داستان کوچک به صورت یک پک اسباب بازی در آمده است.




تصویر 1 (lego.com, 2014)

با نظر به این محصول، می توان دریافت که این سری از مجموعه ی لگو ظرفیت تبدیل شدن به هزاران اسباب بازی متنوع را داراست. بچه ها می توانند از طریق انیمیشن هایی که در اثنای برنامه ی کودک پخش می شوند، با شخصیت ها مأنوس گردند و نوعی همزاد پنداری را با آنها تجربه نمایند. همچنین سایت مجموعه کودکان و والدین آنها را هرچه بیشتر با این شخصیت ها آشنا می سازد.

بخش قابل توجهی از فعالیت هایی که برای این شخصیت ها طراحی و تعریف شده است، (هرچند با تغییر جزئی در نمادها اما) اساساً در ظرف فرهنگ تجویزی جهانشمول غرب جریان یافته اند.

یکی از نقاط قوت این مجموعه را می توان در ساختار خوب آن برای ایجاد ارتباط عاطفی با بچه ها در قالب سناریو های تعریف شده دانست. (چنانکه در مثال بالا دیده می شود.) البته این در کنار ایجاد آشنایی با کودک از طریق کارتون ها، بازی ها و مجموعه ی نسبتاً کاملی از محصولات جانبی امکان پذیر است. چیزی که بیشتر اسباب بازی های موفق دنیا از آن بهره مندند. طولانی کردن تجربه ی استفاده از محصول همراه با ایجاد لذت و احساس خوشایند، اُنس و علاقه ی کودک را به شخصیت ها افزایش می دهد و با این ایجاد علاقه است که باید منتظر الگو برداری رفتاری کودک از شخصیت ها بود.

تصاویر بیشتر از این محصول

 



[1] LEGO Friends

[2] LEGO

[3] Emma > یکی از شخصیت های اصلی

نظرات  (۲)

سلام

ممنون

فعلا که دانشگاه تهران داره واسه این محصول تبلیغ می کنه به اسم بحث های تخصصی سه شنبه دیزاین با رویکرد طراحی اسباب بازی اما طراحی درش وجود نداره همش تبلیغ کالاهای خارجی هست

دعا کنید خدا به من صبر بده بتونم سه ترم دیگه این محیط رو تحمل کنم
مثل خاله بازی میمونه :)
بچه ها به شدت به خانه سازی خاله بازی و در کل بازی در شخصیت بزرگتر حساس هستند و از داستان ها و بازی هایی که بتونه جلوه ای از زندگی آینده اونها رو نمایش بده استقبال می کنن .شاید همین مسئله باعث شده تا اسباب بازی به عنوان پیام رسان زندگی مدرن غربی برای کودکان مطرح بشه.
موضوعی که در اسباب بازی های بسیاری مثل باربی رعایت شده .
در یه مقایسه کلی به عنوان مثال عروسک های باربی در شخصیت های حدود بیست سال عرضه میشن ولی عروسک دارا و سارا شخصیت کودک ایرانی حدود 7 الی 8 ساله رو دارند که حتی میشه یکی از دلایل عدم موفقیت دارا و سارا رو همین دونست.
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی